Hii-o-hoi ja kaikki merten hurjapäät kannelle! Tule mukaan huikeaan seikkailuun jahtaamaan aarretta ja keräilemään kultakolikoita. Reissun tyrskyistä selviytyäksesi tarvitset tarkkoja silmiä, ketteryyttä, teräviä hoksottimia ja oveluutta — sekä roppakaupalla onnea. Voisiko oppiminen olla enää hauskempaa!
Merten hurjapäät vie lapset merirosvojen yllätykselliseen maailmaan ja houkuttaa monipuolisiin oppimista tukeviin hetkiin. Useat helposti omaksuttavat pelivaihtoehdot vahvistavat lapsen taitoja kokonaisvaltaisesti.
Ohjevihkossa annetaan ohjeet eri pelivariaatioihin ja kerrotaan pelien taustalla olevasta pedagogiikasta. Mukana on muun muassa yli 100 toiminnallista tehtäväkorttia, joita voi käyttää myös sellaisenaan esimerkiksi odottelu- tai jonotustilanteissa, jumpparatojen ja metsäretkien tehtävinä ja apuna lasten taitojen arvioinnissa.
Peli sai meiltä suuren suosion ja tulemme käyttämään sitä aktiivisesti jatkossakin. Suosittelen ehdottomasti etenkin kaikille alkuopettajille, mutta aikuisen avulla peli sopii hyvin myös pienemmille.
Jenni Mäkinen
Erityisluokanopettaja
Merten hurjapäiden materiaalipaketti tukee lapsen kehitystä kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti opettaen samalla myös hyvinvoinnille tärkeitä vuorovaikutus- ja tunnetaitoja.
Pelin sisältämät 120 tehtäväkorttia on jaettu kuuteen ryhmään:
1. PAPUKAIJA-kortit kehittävät lasten kielitietoisuutta ja lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen valmiuksia sekä laajentavat sanavarastoa. Lisäksi ne sisältävät pieniä suujumppatehtäviä suun alueen motoriikan parantamiseksi.
2. PULLOPOSTI-kortit tukevat lapsen kuullun ymmärtämistä, ajattelutaitoja, muistia ja kielitietoisuutta riimittelyn muodossa.
3. LAIVAHIIRI-kortit lisäävät lasten fyysistä aktiivisuutta ja rohkaisevat yhteistyöhön. Ne vahvistavat kehollista ilmaisua, tukevat lasten karkeamotorista kehitystä ja kehonhallintaa. Näissä tehtävissä on kaksi vaikeustasoltaan erilaista tehtävävaihtoehtoa, joista lapsi saa valita itselleen mieluisamman.
4. PÄÄKALLO-kortit vahvistavat tunneilmaisua ja eettistä ajattelua sekä kannustavat omien kokemusten jakamiseen. Niiden avulla pohditaan myös ratkaisuja erilaisiin ristiriitatilanteisiin. Näiden korttien kysymyksiin ei ole yhtä oikeaa ratkaisua — vastaus on oikea, kun muu peliseurue sen hyväksyy.
5. AARREARKKU-kortit sisältävät päättely-, havainnointi- ja laskutehtäviä. Ne vahvistavat lasten matemaattista ajattelua monipuolisesti.
6. KAUKOPUTKI-korttien avulla lapset kehittävät havainnointitaitojen ohessa myös matemaattisia valmiuksiaan, kun he tarkastelevat ympäristöään muun muassa tutkimalla ja vertaamalla ominaisuuksia, mittaamalla asioita ja pohtimalla geometrisia muotoja.
Pelin tekijöiden terveiset:
Oppimispeleiksi kutsutaan pelejä, joiden tavoitteena on viihdyttämisen ohella harjoitella jotakin tietoa tai taitoa. Lapset pitävät pelihetkiä yleensä mukavina: he eivät edes huomaa harjoittelevansa, sillä oppiminen on vain kivaa yhteistä puuhaa. Mielenkiintoisen pelin pelaaminen aina uudelleen lisää harjoittelukertoja huomaamatta, ja toistamalla opittavan asian hallinta paranee ja lopulta kypsyy taidoksi. Mukavissa tunnetiloissa opitut asiat pysyvät mielessä eikä harjoitteluun kyllästy, kun peli houkuttaa treenaamaan. On todettu, että lasten oppimisessa parhaimmat tulokset syntyvät, kun oppimisprosessissa on mukana sisäinen motivaatio eli oppimisen ilo ja into.
Anne Österberg on innovatiivinen varhaiskasvatuksen opettaja ja oppimateriaalintekijä, joka haluaa aktivoida lapsia omaan ajatteluun ja hyväksyvään, toista kunnioittavaan vuoropuheluun —hauskuutta unohtamatta! Anne käyttää 30 vuoden työkokemustaan ja lapsen maailmaan liittyviä tarinoitaan opetuksensa kulmakivinä. Kuvittaja Nina Kuuselaa inspiroi tunteiden ja reippaan tekemisen ilmaiseminen piirtämällä. Lapsille piirtäminen on hänelle sydämen asia.