Tämä kirja syntyi syvästä halusta olla neurokirjon lasten ja nuorten puolella.
Kirjan työkalupakki auttaa tunnistamaan neurokirjon lasten ja nuorten kouluarjessa näkyviä haasteita ja vahvuuksia sekä etsimään toimivia keinoja tunteiden säätelyn, käyttäytymisen ja oppimisen pulmiin. Kirjassa esitellyt käyttäytymisterapeuttiset työtavat on todettu vaikuttavuudeltaan parhaiksi keinoiksi neurokirjon oppilaiden haasteiden työstämiseen. Haasteiden rinnalle tarvitaan voimaa antavia asioita, kuten oppilaan vahvuuksien hyödyntämistä, taitoharjoittelua ja positiivisia kohtaamisia.
Teos tarjoaa peruskoulun opettajille ja ohjaajille runsaasti keinoja, joiden avulla voi tunnistaa oppilasta kuormittavat asiat, sujuvoittaa kouluarkea ja tukea oppimista. Lisäksi käsitellään toimivaa yhteistyötä vanhempien kanssa ja työssäjaksamista.
Työtietokoneeni taustakuvana lukee isoin kirjaimin
”Jokainen lapsi haluaa onnistua” ja
”Lapset toimivat oikein, jos osaavat”.
Kuluneet vuodet pienten erityisten lasten ja nuorten seurassa ovat opettaneet keksimään yhä uusia keinoja onnistumisen takaamiseksi. Olen kohdannut upeita ammattilaisia, jotka ovat keksineet hienoja tapoja ylittää esteitä. Olen elänyt ammattilaisten seurassa, jotka ovat nähneet hyvän lapsessa ja iloinneet hänestä juuri sellaisena kuin hän on. Olen ollut läsnä myös hetkissä, joissa lapsessa ei ole nähty mitään hyvää. Olen kuullut puhetta, jota lapsen ei ikinä pitäisi kuulla itsestään.
Olen ymmärtänyt, että usein keinottomuus ja uupumus ajavat umpikujaan, jossa ei ole enää mitään hyvää: ei valoa, ei toivoa eikä luottamusta siihen, että tästäkin selvitään. Voimattomuus ajaa pahimmillaan tilanteeseen, jossa omasta työstä on mahdotonta löytää enää kipinää. Ratkaisu piilee voimaantumisessa: minä jaksan, kun minulla on jotain, mistä ammentaa, askelmerkkejä ainakin yksi eteenpäin, työkaluja takataskussa, keinoja seuraavaan päivään ja tukea ympärillä.
Luennoistani on tullut hyvää palautetta, ja opettajat ovat kokeneet saaneensa arjessa tarvittavia keinoja ja työkaluja. Moni on toivonut työkalupakkia kirjaksi, ja nyt se on tässä. Työkalupakki kuvaa ajatustani ideoiden laatikosta, josta voi ammentaa työhön uusia ja toimivia työkaluja.
Maria Matilainen
KM Maria Matilainen on kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, erityisopettaja ja psykologian aineenopettaja. Nykyään hän tekee työtä lasten psykoterapeuttina omassa yrityksessään ja tapaa paljon neurokirjon lapsia ja nuoria sekä tekee tiivistä yhteistyötä koulujen kanssa.