Varhaiskasvatuksen ammattilaisia puhuttelevat konkreettiset keinot, joilla lapsille voidaan opettaa aivotietoutta, tutustuttaa heitä ruoan maailmaan ja tukea tasapainoa digimaailman ja liikkumisen välillä. Sen vuoksi kirjaan on koottu käytännön keinoja hyvinvointitaitojen harjoitteluun ja opettamiseen.
Lapsilla on taipumus toimia hetken mielijohteesta välitöntä mielihyvää tavoitellen. Itsesäätely ei rakennu itsestään, vaan sitä on päästävä harjoittelemaan jo varhain.
Kirjassa kuvataan käytännönläheisesti, miten ihmisen aivoista ja kehosta rakentunut neurobiologinen koneisto toimii ja miksi sen tunteminen on tärkeää. Aivojen toiminnasta, oman ja toisten kehon merkkien tunnistamisesta, rauhoittumisesta ja mielen malttamisesta kerrotaan ainutlaatuisen lapsilähtöisesti.
Kirjassa tuodaan esille tasapainoisen ravitsemuksen, liikkumisen, levon, unen ja sensitiivisen vuorovaikutuksen välttämättömyys hyvinvoinnille. Ilman näiden perusasioiden tasapainoa on miltei mahdotonta vahvistaa kaikessa elämässä tarvittavaa ja koko lapsuuden ajan kehittyvää itsesäätelyä. Kirjassa annetaan käytännön ohjeita hyvinvointia edistävän oppimisympäristön rakentamiseen ja itsesäätelyn vahvistamiseen päiväkotien toimintaympäristöissä.
Ota lapset mukaan oppimaan hyvinvoinnin supertaitoa superkoira Mantelin, kirjastonhoitaja Turso-norsun ja professori Pöllön kanssa!
Koska tiede on luonteeltaan kehittyvää ja itseään uudistavaa ja toisaalta monet asiat ovat vielä tutkimattomia, on tämä kirja kurkistus siihen, mitä tieteellä on tällä hetkellä tarjottavana itsesäätelyn ja hyvinvointitaitojen välisistä kytköksistä ja niiden neurobiologisesta perustasta. Epäilemättä tulevina vuosina tehtävä tutkimus syventää ymmärrystämme, tarkentaa tietojamme ja ehkä jopa muuttaa joitakin käsityksiämme asioiden välisistä suhteista.
Toivomme, että kirja tarjoaa lukijalle kiinnostavan näkökulman hyvinvointitaitojen tarkasteluun ja suo varhaiskasvatuksen ammattilaisille perusteet keskittyä hyvinvoinnin kulmakiviin.
Taina Sainio, Riikka Pajulahti ja Nina Sajaniemi
Taina Sainio on kokenut varhaiskasvatuksen opettaja ja lasten stressinsäätelyn väitöskirjatutkija. Hän on koulutukseltaan kasvatustieteilijä ja psykologian kandidaatti.
Riikka Pajulahti on koulutukseltaan ravitsemustieteilijä. Hän työskentelee Helsingin yliopistossa ruokakasvatushankkeessa ja lasten ravitsemuksen väitöskirjatutkijana.
Nina Sajaniemi on varhaiskasvatuksen professori ja kehitysneuropsykologian dosentti. Hän painottaa tutkimuksissaan ja opetuksessaan terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen välisiä yhteyksiä.