Seitsemän asiaa, jotka auttavat ymmärtämään ja pohtimaan lapsen haastavaa käyttäytymistä
1. Kaikki lapset tarvitsevat hyväksyntää, kannattelua ja arvostusta oppiakseen. Se on kaiken pohja.
2. Lapsen tunteet ovat sallittuja. Niiden hallitsemista ja sietämistä täytyy kuitenkin harjoitella. Harjoittelu ei tapahdu rankaisemalla.
3. Jos lapsi on ottanut vallan perheessä, se palautetaan vanhemmille. Lapsi pyrkii saamaan tahtonsa läpi kaikin keinoin, kun hän on tottunut saamaan tahtonsa läpi.
Se, että lapsi tällöin itkee ja protestoi, kuuluu asiaan. Haastavinta on ehkä tunnistaa, milloin valta on siirtynyt lapselle.
4. Lapsen tottelemattomalla tai haastavalla käyttäytymisellä on yleensä ihan hyvä perustelu ja syy. Rankaiseminen olisi silloin erittäin epäreilua.
5. Lapsen huonossa käyttäytymisessä voi olla kyse täysin mahdottomasta vaatimuksesta. Tällainen on esimerkiksi vaatimus siitä, että kaksivuotias ei saa koskea digilaitteisiin, joissa on houkuttelevia nappuloita ja valoja.
Lapsen ikä täytyy aina suhteuttaa vaatimuksiin. Alle kouluikäisten kohdalla on syytä pohtia tarkasti kaikkia tämän tyyppisiä sääntöjä.
Sen sijaan ei ole mitään haittaa siirtää laitteita pois lapsen näkyvistä. Erilaiset ”pakkohan sen on joskus oppia” -periaatteet kannattaa asettaa kyseenalaiseksi ja tarkastella, onko pakko oppia ja milloin on opittava.
6. Kaikki eivät opi tai muista kielellisesti annettuja sääntöjä. Varmista, mitä ja miten lapsesi oppii ja muistaa. Johtuuko käytös siitä, että lapselta vaaditaan liikaa?
On haastavaa tunnistaa, milloin vaaditaan liikaa ja milloin pitäisi vaatia enemmän. Pieni lapsi on myös taantuva: asiat, jotka hän on jo oppinut, saattavat leikkiessä unohtua. Jos lapsi toistuvasti rikkoo sääntöjä, on syytä tarkastella, onko säännöt laadittu lapsen iän ja kehitystason mukaan.
7. Ei ole yhdentekevää, millaisia arvoja ja asenteita lapselle välitetään. Esimerkiksi rasistiset asenteet siirtyvät jo pienten lasten mukana ja oikeuttavat lapsia jopa kiusaamaan.
Lähde: Laura Repo
Pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy
PS-kustannus, 2. painos, 2015
TILAA KIRJA.