Tunteiden tunnistamista, nimeämistä, hyväksymistä ja sietämistä, säätelemistä ja ilmaisemista voi oppia.
Tunteista tietoiseksi tuleminen, tunteiden tunnistaminen ja kaikkien tunteiden hyväksyminen ovat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin rakennuspalikoita. Tunteiden merkityksen ymmärtäminen ja vaihtelun huomaaminen arjen tilanteissa luovat pohjaa tunnesäätelyn taidoille ja taitavalle käyttäytymiselle.
Paketti sisältää 31 eri tunnetta kuvaavaa korttia, aikuisten keskusteluvihjekortit ja lasten omat ohjekortit. Korttien selkeät ihmishahmot helpottavat tunteiden tunnistamista. Kasvojen ilmeiden lisäksi tukea tunnistamiseen tuovat kehon asennot ja korteissa näkyvä tunnesana. Kortteja voi käyttää kouluissa, päiväkodeissa, lastensuojelussa, kerhoissa, harrastuksissa, terapiassa ja kotona.
Perustunteet ilo, suru, viha, pelko, hämmästys ja inho ovat keltaisella kehystetyissä korteissa. Tunteiden tutkimisen voi aloittaa näistä kuudesta perustunteesta varsinkin pienten lasten kanssa. Muissa tunnekorteissa kehys on sininen.
Korttipakkaan sisältyy aikuisille suunnattuja tekstikortteja, joissa on punainen kehys. Kortit tarjoavat tietoa tunteista sekä ideoita tunteiden käsittelyyn.
Joskus vallalla olevan tunteen nimeäminen voi olla vaikeaa. Vihreäreunaisten Tilanne-, Ajatus-, Tunne- ja Käyttäytyminen-korttien kysymykset auttavat jäsentämään arjessa eteen tulevia tunnetilanteita.
Pienten lasten kanssa voi apuna käyttää pelkästään Tunne-korttia, kun taas isommat pystyvät jo analysoimaan tilanteita kaikkia neljää korttia hyödyntäen. Näitä neljää korttia voi käyttää eri tilanteiden tapahtumahetkellä tai jälkeenpäin selvitettäessä, mitä tapahtui. Tilanteiden tarkastelun voi aloittaa mistä tahansa näistä neljästä näkökulmasta ja ottaa käsittelyyn niin monta korttia kuin tuntuu hyvältä.
Tunnelämpömittari-kortti auttaa hahmottamaan tunteen voimakkuutta asteikolla 0—10. Tunnelämpömittaria voi hyödyntää senhetkisen tunteen voimakkuuden arvioinnissa. Tunnelämpömittarin avulla lapsi oppii huomaamaan, kuinka tunteen voimakkuus muuttuu ajan kuluessa. Tunnelämpömittarissa on violetti kehys.
Erikokoiset tunteet vaativat erilaista säätelyn taitoa. Tunnesäätelykeinot-kortti muistuttaa keinoista, joita lapsi voi käyttää tunteen säätelyyn. Yhdessä kannattaa vertailla toimiviksi havaittuja keinoja ja keksiä itse lisää. Myös tässä kortissa on violetti kehys.
KM Maria Matilainen on kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, erityisopettaja ja psykologian aineenopettaja. KM Marjukka Puustinen on kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti ja erityisluokanopettaja.
Kirjoittajilla on vuosien kokemus erityisopetuksesta. Nykyisin he työskentelevät omissa yrityksissään psykoterapeutteina. He ovat kirjoittaneet kirjan Maltti ja Sinni — Harjoitteita itsesäätelytaitojen oppimiseen (PS-kustannus 2021).