Adhd ei ole vain haasteita ja vaikeuksia vaan myös niiden takaa löytyviä piilovoimia!
Piilovoimia on alakouluikäisille lapsille ja heidän lähiverkostolleen suunnattu taitoharjoitteluun painottuva adhd-opas. Kirjan avulla voi käsitellä adhd-diagnoosin herättämiä tunteita, harjoitella keskittymisen ja rauhoittumisen taitoja sekä löytää omia voimia ja vahvuuksia.
Kirja lisää tietoa ja ymmärrystä adhd:sta ja auttaa hyväksymään sen tuomia haasteita arjessa. Kirjan tehtävät ja harjoitukset antavat käytännönläheisiä vinkkejä ja ideoita sekä kotiin, kouluun että vapaa-ajalle. Opasta voivat hyödyntää lasten vanhempien ja muiden kasvattajien lisäksi myös muut adhd-perheitä kohtaavat sosiaali- ja terveydenhuollon, opetuksen ja kuntoutuksen ammattilaiset. Kirja on laadittu yhteistyössä ADHD-liiton kanssa.
Tämä kirja jakautuu lapsen arjen mukaisesti eri osa-alueisiin, joita ovat koti, koulu ja vapaa-aika. Kirjan näkökulmat ovat itselleni tuttuja sekä oman vanhemmuuden että työelämän perusteella. Kun oma esikoiseni sai adhd-diagnoosin noin kymmenen vuotta sitten, olisin kovasti toivonut lapsille suunnattua opasta, jota olisimme yhdessä voineet käydä läpi. Sama toive nousi mieleeni myöhemmin työskennellessäni adhd-oireisten lasten ja heidän perheidensä parissa. Vanhemmat tarvitsevat sanoja ja vinkkejä arkeen, työntekijät kaipaavat lapsille suunnattua materiaalia ja lapset ansaitsevat juuri heille kirjoitetun oppaan.
Hanna Suikkanen
Kirjan tehtäväsivuja saa kopioida ohjaus- ja opetustarkoitukseen.
Hanna Suikkanen elää värikästä adhd-elämää sekä töissä että kotona. Hän on imatralainen sosiaalityöntekijä, ammatillinen opettaja ja neuropsykiatrinen valmentaja. Lisäksi hän on ADHD-liiton kouluttama 6—12-vuotiaiden lasten strategia-ohjaaja.
Kirjaan kirjoitettavat tehtävät ja taitoharjoitukset ovat käytännönläheisiä, helposti ymmärrettäviä ja pilkottu pieniin osiin - eli juuri sellaisia, joita ADHD-oireinen lapsi tarvitsee. Koko kirjan henki on ratkaisukeskeinen ja kannustava. Esimerkiksi kaveritaito-tehtävässä mietitään, millainen kaveri haluaa itse olla muille ja mitä jo osaa, sen sijaan, että lähdettäisiin liikkeelle puutteellisista taidoista. Kun kirjaa tekee järjestyksessä yksin tai yhdessä aikuisen kanssa, lapsi oppii varmasti uusia asioita ja saa ideoita sujuvampaan arkeen.
Vilma-Riikka Röntynen
erityisluokanopettaja
Katso näytesivu: