Haluatko tietoa tunnetaidoista? Tilaa uutiskirjeemme tästä.

Lapset oppivat jarruttamaan, pysähtymään ja miettimään, miten kannattaisi toimia, kun he tiedostavat toimintayllykkeet paremmin

Kirjoittanut: Taina Sainio, Riikka Pajulahti ja Nina Sajaniemi - 2.2.2023

Itsesäätelyssä on kyse kymmeniä tuhansia vuosia vanhan järjestelmän tasapainoisesta toiminnasta.

Lapsen täytyy oppia, miten sammuttaa mantelitumakkeen nopea ja automaattisesti käynnistyvä taistele—pakene—jähmety-valmius ja sitä seuraava välittömän reagoinnin pakko.

Lapsen oma ymmärrys aivojen toiminnasta sekä kyky tunnistaa säätelemättömäksi kääntyvän stressin keholliset merkit auttavat mantelitumakkeen kontrolloinnissa. Lapset oppivat jarruttamaan, pysähtymään ja miettimään, miten kannattaisi toimia, kun he tiedostavat toimintayllykkeet paremmin. He ovat ikään kuin saaneet psykologisia työkaluja, joita he voivat käyttää säätelyn taitoja harjoitellessaan.

Itsesäätelyn taidot, aivan kuten kaikki muutkin taidot, vaativat paljon harjoittelua vakiintuakseen osaksi automatisoituneiden toimintojen varantoa.

Aivojen johdottaminen eli hermoverkkoyhteyksien vakiinnuttaminen ja neurokemiallisten polkujen raivaaminen on käyttöriippuvainen prosessi. Toistuvasti käytetyt yhteydet alkavat aktivoitua kuin itsestään, ja niistä tulee tapoja ja tottumuksia.

Kun lapsi onnistuu olemaan tekemättä pikavalintoja ja malttamaan mieltään, hän vahvistaa etuotsalohkon ja sitä alempien aivoalueiden välisiä hermoverkkoyhteyksiä eli tietoliikenneyhteyksiä. Mitä toistuvammin mielenhallintataitoja harjoitellaan ja lasta autetaan odottamisessa sekä mielen malttamisessa, sitä todennäköisemmin itsesäätelyn taidot vahvistuvat.

Vahvistuminen merkitsee automatisoitumista — itsesäätely toimii pinnan alla, ja tietoinen mieli on vapaana ärsykkeiden käsittelyyn ja pohdintaan.

Samankaltaisina toistuvat ajatukset, tunteet ja käyttäytyminen muovaavat aivojen tietoliikenneyhteyksiä jatkuvasti. Aivot eivät ole koskaan täysin valmiit vaan muuttuvat ihan kaikilla — myös aikuisilla — ympäristön ja toiminnan vaikutuksesta.

Lapsuudessa tietoliikenneyhteyksien muovautuminen on erityisen voimakasta ja aivot ovat hyvin alttiita ympäristön vaikutuksille. Varhaisten vuosien aikana voidaan luoda kestävä pohja kehittyvän itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen hermoverkkoyhteyksille.

Lähde: Taina Sainio — Riikka Pajulahti — Nina Sajaniemi
Näin tuet lapsen itsesäätelyä
Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

TUTUSTU KIRJAAN

TUTUSTU MYÖS UUTEEN NESTORI NEURONI JA HÄMMÄSTYTTÄVÄT AIVOT -KIRJAAN

Nestori Neuroni ja hämmästyttävät aivot on lasten tietokirja, joka sisältää myös aikuisille suunnatun tietopaketin aivojen toiminnasta ja kehityksestä. Se auttaa sekä lasta että aikuista ymmärtämään lapsen yllättäviä ja hankalia reaktioita arjen eri tilanteisiin sekä kokeilemaan tunteiden säätelyä vaikeiden olojen voittamiseksi. Kirja sopii varhais- ja alkuopetukseen mutta myös kotiin tutkittavaksi niin yksin kuin vanhemman kanssa.



Artikkelin avainsanat:

itsesäätely, aivojen kehitys

Arkisto:

2024

2023

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Heinäkuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.