Tunnetaitojen vahvistaminen on tärkeä työkalu kiusaamisen ehkäisemisessä.
Kun lapsi osaa tunnistaa, sanoittaa ja säädellä omia tunteitaan ja ymmärtää myös muiden tunnemaailmaa, hän kykenee ratkaisemaan arjen ristiriitatilanteita rakentavasti. Hänelle kehittyy myös keinoja käsitellä ihmissuhteissa herääviä haastavia tunteita, kuten häpeää, huonommuutta, ulkopuolisuutta ja kateutta. Lapsi oppii hyväksymään nämä tunteet ja ymmärtää niiden merkityksen sen sijaan, että kokisi ne uhkana, jota vastaan taistellakseen on lytättävä muita tai korostettava omaa erinomaisuutta.
Tunnetaitojen lisäksi myös kaveritaidot kehittyvät vähitellen vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Jo vauvaikäinen harjoittelee sosiaalisia taitoja tarkkailemalla miten ympärilä olevat ihmiset kohtelevat häntä itseään ja toisiaan.
Taapero- ja leikki-ikäiselle voi jo konkreettisemmin opettaa rakentavia kaveritaitoja: "Sano kiitos", "Kysy, leikitäänkö hippaa", "Odota omaa vuoroasi", "Voitte katsoa sitä yhdessä". Lapsen käytöksessä vahvistuvat ne toimintamallit, joihin aikuinen suuntaa huomionsa. Sen vuoksi kannattaa kehua ja sanoittaa erityisesti sellaista käytöstä, jota haluaa nähdä lisää: "Vau, olettepa taitavia vuorottelemaan", "Kiitos, kun olet niin joustava", "Hienosti neuvoteltu". Kun lapsi kasvaa, sosiaalisten suhteiden luominen ja ylläpitäminen siirtyvät enenevässä määrin hänen omalle vastuulleen, mutta leikkiseuran järjestäminen, lapsen kaveripiirin tunteminen ja suhteiden ylläpitäminen kavereiden vanhempiin ovat edelleen tärkeitä keinoja tukea lapsen ystävyyssuhteita.
TÄMÄ OTE ON YMPYRÄISET: HEKO KROKO KIUSAA -KIRJASTA. VOIT TILATA KIRJAN TÄSTÄ JA SAADA LISÄÄ VINKKEJÄ LAPSEN KAVERI- JA TUNNETAITOIHIN. KIRJOITTAJAT Julia Pöyhönen ja Heidi Livingston
tunnetaidot, ympyräiset, kaveritaidot, kirjasarja