Empatiataidot ovat tärkeimpiä tunnetaitoja, sillä vain niiden kehittymisen myötä ihminen voi elää sosiaalisten suhteiden verkostoissa rakentavasti. Empatian avulla tulemme paitsi tietoiseksi toisen mielipahasta tai kärsimyksestä myös kykenemme eläytymään toisen kokemuksiin.
Empatiataidot ovatkin moraalin kehityksen kehto. Meidän on helpompi tehdä moraalisesti kestäviä ratkaisuja pelkän ulkoisen säännön noudattamisen sijaan silloin, kun todella ymmärrämme, että kaikilla teoillamme ja valinnoillamme on yhteys toisten ihmisten kokemusmaailmaan.
Empatiataidotkaan eivät voi puhjeta kukkaansa ilman aikuisen esimerkkiä. Mikään ei tue lapsen empatiataitojen kehitystä paremmin kuin aikuinen, joka käärii lapsen empatiaan!
Opeta myötätuntotekoja
Nykyisin varhaiskasvatuksen kontekstissa käytetään paljon käsitettä myötätuntoteko, joka kansankielisesti usein määritellään jalkautuneena empatiana. Siihen liitetään kuuluvaksi niin toisen hädän tunnistaminen ja empatian herääminen kuin toisen konkreettinen auttaminen koetun hädän lieventämiseksi. Joissain yhteyksissä myötätuntoteot määritellään yksinkertaisesti toisen lohduttamisena.
Myötätuntotekoihin rohkaiseminen on anteeksipyytämistä tärkeämpää, koska syyllisten etsimisen sijaan on tärkeintä palauttaa yhteys osapuolten välille. Siksi myötätuntotekoihin turvautuminen kannattaa myös konfliktien ratkaisemisessa.
Myötätuntotekoa nopeampaa siltaa yhteyden uudelleen rakentamiseen ei ole olemassakaan. On sanomattakin selvää, että esimerkin osoittamalla tavalla toimimalla luodaan ihmisyyden kannalta äärimmäisen merkityksellistä perustaa.
Olipa kyseessä sitten myötätuntoteko tai jokin muu sosiaalis-emotionaalisten taitojen osa-alue, pieni lapsi tarvitsee aikuista mallintamaan sitä, miten täällä maailmassa toimitaan, miten muut ihmiset kohdataan ihmisinä ja miten eri tavoin ihmiset voivat viestiä omista ajatuksistaan, tunteistaan ja tarpeistaan.
ARTIKKELI ON KOOSTETTU KIRJASTA:
Liisa Ahonen — Piia Roos
Untuvikot
Alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaTILAA KIRJA TÄSTÄ.