Monien lasten voi olla vaikeaa hahmottaa, missä asioissa he ovat hyviä tai mikä on heille tärkeää. Erityisen vaikeaa tämä voi olla paljon kielteistä palautetta saaneille adhd-oireisille lapsille.
On tärkeää huomata, että lapsessa on paljon muitakin puolia kuin adhd-haasteista johtuvat käyttäytymisen pulmat. Lapsen kiinnostuksen kohteiden kirkastaminen ja hänelle tärkeiden asioiden sanoittaminen on myös olennaista, sillä niiden avulla motivaatio uusien taitojen opetteluun voi löytyä.
Vahvuuksien huomaaminen ja myönteisen palautteen viljely ei ole aina helppoa. Suomalaisessa kasvatuksessa hyvää on totuttu pitämään vakan alla, ettei vain turhaan ylpisty. Puhutaan myös siitä, että lasten on hyvä oppia kestämään pettymyksiä.
Adhd-oireisten lasten elämässä pettymyksiä riittää.
Sen sijaan hyvän näkemistä ja lapsen vahvuuksien huomaamista olisi syytä harjoitella. Vahvuuksia voi huomioida arjessa esimerkiksi näin:
1. Havainnoi lapsen tekemisiä ja etsi tilanteet, joissa lapsi hyödyntää vahvuuksia.
Esimerkiksi rehellisyys, sinnikkyys, ystävällisyys, lempeys, rohkeus, innostus, luovuus, kekseliäisyys, reiluus.
2. Huomaa ja sanoita vahvuudet myös lapselle!
Huomasin, miten sinnikkäästi jaksoit harjoitella tänään treeneissä!
3. Neuvo ja ohjaa vahvuuksien käyttöön.
Sinnikkyydestäsi on paljon apua englannin sanojen opettelussa.
Anna myönteistä palautetta!
Upeaa! Olen todella ylpeä!
Lähde: Hanna Suikkanen
Piilovoimia
Adhd-opas lapsille
TILAA KIRJA TÄSTÄ