1. Kiinnitä viikon ajan erityistä huomiota tunteiden nimeämiseen lapsen kanssa puuhaillessasi. Yritä mahduttaa jokaiseen päivään monipuolinen joukko myönteisiä ja kielteisiä tunnesanoja. Voit nimetä lapsen tunteita, omia tunteitasi sekä kirjan, leikin tai televisiosarjan hahmojen tunteita.
2. Pidä tunteet keskipisteenä, kun juttelet lapsen kanssa hänen päivästään: • Millainen päivä sinulla on tänään ollut? Millaisia tunteita sinulla on ollut päivän aikana? • Mikä teki sinut tänään erityisen iloiseksi? • Tapahtuiko tänään jotakin, joka teki sinut surulliseksi, vihaiseksi tai jännittyneeksi?
Rakentava tunneilmaisu
1. Ota tavoitteeksi ilmaista omia tunteitasi sanallisesti: “Olenpa tänään iloinen!” “Nyt minua ärsyttää.” “Petyin aika paljon.” 2. Käy lapsen kanssa läpi, mitkä ovat rakentavia tapoja ilmaista kielteisiä tunteita. Miten teidän koulussa, päiväkodissa tai kodissa saa näyttää, että on surullinen, vihainen tai pettynyt? Saako ääntä korottaa? Saako ovia paiskoa? Mitä mieltä lapsi on? Lapset ovat usein taitavia kertomaan, mitä ei saa tehdä, mutta sallittujen tapojen luetteleminen on vaikeampaa. Miten sinä osoitat näitä tunteita? Lapsiryhmässä voitte käydä yhdessä ryhmän kanssa läpi sallitut tavat ilmaista vaikeita kielteisiä tunteita.
Lähde: Julia Pöyhönen — Heidi Livingston Fanni ja suuri tunnemöykky Tunteiden tunnistamisen ja nimeämisen harjoitteleminen
Katso Heidi Livingstonin terveiset kevään tunnetaitowebinaarisarjasta:
Näistä vanhemmille ja muille kasvattajille suunnatuista koulutuksista saat hurjasti hyödyllistä tietoa lasten tunnetaitojen opettamisen tueksi — tule mukaan!